De behandelindex blijft voorlopig nog gehandhaafd bij de zorgverzekeraars

Ondanks alle (negatieve) publiciteit en petities einde vorig jaar, lijkt er nog geen enkele beweging te zitten vanuit de zorgverzekeraars om de behandelindex af te schaffen. Vervelend is in deze, dat de discussie vanuit de verzekeraars steeds wordt getrokken op het vlak van sociale saamhorigheid en betaalbaar houden van de zorg. Dit terwijl alles wat uit de aanvullende verzekering vergoed wordt niets met “gezamenlijke kosten van gezondheidszorg” te maken heeft. De aanvullende verzekering is een vorm van schadeverzekering, net als bv. je opstal, auto verzekering etc. Om die reden hebben alle vergoedingen uit de aanvullende verzekering ook geen invloed op je wettelijk eigen risico. Voor de zorgverzekeraar is het een kwestie van het totaal aan premie opbrengsten – die de gemaakt kosten moeten overtreffen – om winst te maken. De spagaat waarin de fysio zich bevindt om enerzijds verantwoorde zorg te verlenen en anderzijds zich te beperken in het aantal behandelingen blijft dus bestaan.

Dat deze materie nog voor veel onrust onder de klanten van de fysiotherapeuten zorgt blijkt uit onderstaand artikel van de patiënten federatie:

Patiënt wil meer duidelijkheid van fysiotherapeut

06 dec 2016

Patiënten zijn over het algemeen redelijk tevreden over hun fysiotherapeut. Toch zegt een op de tien patiënten dat hij of zij te weinig behandelingen heeft gehad. En maar een op de drie is tevreden over het aantal behandelingen. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim drieduizend mensen.

Directeur Dianda Veldman: “Er is geen enkele reden voor fysiotherapeuten om nu tevreden achterover te leunen. We zien dat patiënten behoefte hebben aan duidelijkheid over de aard en de duur van de behandelingen. Die is er nu niet. Bovendien willen patiënten ook weten hoe goed hun therapeut is. Ook die informatie ontbreekt.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat patiënten vinden dat zij samen met de behandelaar moeten kunnen beslissen over doorgaan of stoppen met de behandeling. Nu zijn patiënten soms ontevreden omdat hun behandeling naar eigen zeggen te vroeg is gestopt. Vaak komt dat omdat de zorgverzekering niet meer behandelingen vergoedt.

Dianda Veldman: “Zorgverzekeraars moeten daar gewoon veel duidelijker informatie over geven. Wat hebben ze ingekocht voor de patiënt.”
De Patiëntenfederatie roept fysiotherapeuten op om vooraf aan patiënten te laten weten hoe lang een behandeling ongeveer gaat duren en of de behandeling kan worden afgemaakt.