Er schiet iets in mijn rug. Wat nu?

je pakt nog net die ene koffer op. Je komt snel uit de stoel en opeens schiet het in je rug. Acute rugklachten komen veel voor, maar je kunt er gelukkig zelf veel aan doen.

Fascinerend
Je rug, of beter je wervelkolom, is met 33 op elkaar gestapelde wervels, met links en rechts gewrichten, met tussenwervelschijven, banden en veel spieren banden een fascinerend geheel. De wervelkolom beschermt de zenuwen en moet tegelijk beweegbaar zijn. Meestal gaat dat goed, maar bijna iedereen heeft wel eens kort of langer last van zijn of haar rug. Niet zo vreemd, wel erg lastig.

Verkramping
Vaak wordt de pijn veroorzaakt door verkramping van de rugspieren. Spieren proberen de wervelkolom te beschermen. Probleem is wel dat je rug heel erg stijf en pijnlijk wordt. Vaak zitten de meeste problemen in de lendenen (vlak boven de bil) soms straalt de pijn uit naar de bovenbenen.

Ontstaan
Hoe rugklachten ontstaan? Dat antwoord is niet zo eenvoudig. Er zijn vele oorzaken bekend, maar vaak is de directe oorzaak onbekend. Een snelle beweging of door plotseling overeind komen na lang bukken wordt vaak als oorzaak aangegeven. De pijn en stijfheid kan ook langzaam toenemen. Zwaar lichamelijk werk of juist heel veel zittend werk in een slechte houding zijn belangrijke oorzaken. Stress (bijvoorbeeld door hoge werkdruk) verhoogt de kans op klachten.

Bewegen helpt
Soms verdwijnen klachten vanzelf, soms kan het een paar weken duren voordat het over is. Je kunt veel zelf doen! Het belangrijkste ‘wapen’ is: bewegen!

Tips

  • Blijf bewegen!
  • Door de pijn ga je misschien stil zitten. Dat is niet de goede remedie. Je wordt stijver en verliest kracht. Het is aangetoond dat mensen die blijven bewegen sneller van hun klachten af zijn!
  • Vermijd torsie
  • Overmatig draaien – vooral in de eerste fase – moet voorkomen worden. Bij het opstaan uit bed, rolt je eerst op de zij, dan de benen over de rand en daarna druk je met de armen uw romp zijwaarts omhoog. Later is de rotatie wel belangrijk, bijvoorbeeld tijdens lopen.
  • Verander regelmatig van houding
    Langdurig een statische houding verergert klachten. Veel wisselen is het motto. Zitten, stukje wandelen, liggen. Wandelen wordt vaak als prettig ervaren.
  • Maak geen plotselinge bewegingen
    Bij plotselinge bewegingen heb je onvoldoende controle. Controle zeker in aanvang is belangrijk.
  • Vermijd bukken en (zwaar) tillen
    Bukken, onderuit zakken en tillen zijn enorm belastend voor een rug die volledig verkrampt is. De rugspieren die al zwaar belast zijn, moeten dan nog harder werken om je rug te beschermen; dat is teveel gevraagd.
  • Pijnstillers of spierverslappende middelen
    Medicijnen kunnen helpen de rug wat te ontspannen, waardoor bewegen gemakkelijker wordt. Denk aan paracetamol, diclofenac, ibuprofen of naproxen. Overleg voor de juiste medicatie altijd even met je huisarts.
  • Bij twijfel naar De Fysiotherapeut
  • Helpen de tips je niet of twijfel je over de ontwikkelingen? Bezoek dan de fysiotherapeut. Hij/zij is specialist in bewegen en weet veel over rugklachten. Je krijgt dan een ‘op maat’ behandeling en/of advies.

Zonder verwijzing en geen eigen risico

Je kunt direct naar de fysiotherapeut. Je hebt geen verwijsbrief nodig. Fysiotherapie in dit geval gaat niet van je eigen risico en wordt vergoed vanuit je aanvullende verzekering. Niet aanvullend verzekerd? Vraag naar het tarief van je fysiotherapeut.