Het is weer zover……..zorgverzekering kiezen tijd……. en dan ook nog eens kloonpolissen??

Voor begin november moesten alle zorgverzekeraars hun premies en voorwaarden voor 2018 bekend maken. Gemiddeld gezien gaan de meeste premies van de zorgverzekeringen met twee euro omhoog. De onderlinge verschillen tussen de verzekeringen worden echter groter, blijkt uit onderzoek van ZorgKiezer.nl.

Zo verlaagt de kleinste verzekeraar van Nederland (Salland uit Deventer) de premie voor de basisverzekering met 11,45 euro, terwijl Promovendum (gericht op hoger opgeleiden) de premie met 10 euro omhoog gooit.

Dat de premies bij veel verzekeraars niet zijn gestegen, komt onder meer omdat veel verzekeraars het mes in de aanvullende verzekeringen hebben gezet. Zo zijn in de nieuwe pakketten dikwijls de dekking van de meest uitgebreide pakketten van bijvoorbeeld fysiotherapie of alternatieve geneeswijzen verlaagd.

De premie voor de basisverzekering ligt gemiddeld rond de 112 euro per maand. Dat is bijna 5 euro lager dan de premie die tijdens Prinsjesdag werd voorspeld.

bron: AD

Net als in 2017 bieden ook in 2018 de 4 grote zorgverzekeraars weer basisverzekeringen aan met identieke voorwaarden, maar met een andere naam en een andere premie. De Consumentenbond vindt dit schijnkeuze en voert actie om dit soort kloonpolissen de wereld uit te helpen

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Al die identieke polissen met andere namen maken het polisaanbod onnodig groot en dus onoverzichtelijk voor consumenten. In 2018 zijn er 57 basisverzekeringen waaruit consumenten kunnen kiezen, terwijl een derde daarvan geschrapt zou kunnen worden omdat ze gelijk zijn aan een andere polis.’

De kloonpolissen zijn gelijk wat betreft dekking, gecontracteerde zorgverleners en vergoedingspercentage voor niet-gecontracteerde zorg. Er kunnen wel verschillen zitten tussen kloonpolissen. Die gaan echter niet over de inhoud van de polis, maar over de service van de aanbieder, zoals de manier waarop de verzekeraar communiceert (via de post of per mail) en de betaalmogelijkheden die de verzekeraar aanbiedt (acceptgiro of automatische incasso).

Premieverschillen

De Consumentenbond vond het grootste premieverschil voor identieke polissen bij CZ. De duurste is de zorgkeuzepolis van CZ voor €122,60. Bij Ohra, dat ook onder het CZ-concern valt, is dezelfde polis voor €107,95 per maand af te sluiten. Dit is inclusief 8% standaardkorting omdat het een online variant is. Dit levert consumenten een besparing op van €175 per jaar.

Achmea heeft 5 dezelfde basisverzekeringen, waarvan de maandpremie uiteenloopt van €105,50 tot €119,45. En ook bij VGZ zijn er forse prijsverschillen tussen 6 identieke polissen, waarvan de goedkoopste €109,84 kost en de duurste €122,20. Menzis doet het beter met maar 2 kloonpolissen die €1 in prijs verschillen.

Collectieven en volmachten

De verschillende basisverzekeringen worden ook nog eens aangeboden door tientallen tussenpersonen die een volmacht hebben en duizenden collectiviteiten, waardoor kiezen nog lastiger wordt voor consumenten. Verzekeraars zijn wel verplicht om op hun website een overzicht te geven van polissen die gelijk zijn of sterk op elkaar lijken. De Consumentenbond vindt dit niet voldoende en strijdt er met de actie ‘Polisjungle’ voor dat identieke polissen dezelfde naam krijgen, ongeacht wie ze aanbiedt.

bron: consumentenbond

 
Behalve met “de Friesland” verzekeringen hebben wij voor 2018 met alle verzekeraars een overeenkomst gesloten. Eventuele klanten van de Friesland krijgen echter wel een deel van de fysiotherapie kosten vergoed. De declaratie hiervoor moeten ze zelf bij de verzekeraar indienen.
Tegen de mediastroom van protesten vorig jaar in, speelt de behandelindex (=aantal behandelingen per patiënt) in 2018 een nog grotere rol in de relatie verzekeraar/zorgverlener. We zien nu tegen het einde van het jaar steeds vaker klanten die elders “gestopt” worden omdat hun behandelgemiddelde overschreden dreigt te worden. Deze acties zullen in 2018 waarschijnlijk nog vaker en nog eerder voorkomen. Kwaliteit wordt hoofdzakelijk gemeten met efficiëntie, dus hoe minder behandelingen per patiënt – hoe beter de praktijk. Dat dit geldt voor de winstmarge van de verzekeraar is duidelijk, maar of de klant het hiermee eens is….??
Verder blijft het goed om bij vergelijkingen meer dan één “vergelijkingssite” te gebruiken. Deze zijn zeker niet zo onafhankelijk als het lijkt en krijgen vaak een bonus per “overstapper” van zorgverzekeraars die de site sponsoren.