Voeding en beweging hebben een grote invloed op reuma

Reuma is een pijnlijke aandoening die wel 100 verschillende vormen kent. Reuma gaat gepaard met klachten bij het bewegen. Denk dan aan pijn en ontstekingen van gewrichten en/of pezen die zorgen voor een afname van de beweeglijkheid van de gewrichten, de spierkracht en van het je uithoudingsvermogen. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan bij het uitvoeren van alledaagse activiteiten zoals lopen, opstaan uit bed of uit een stoel of aan- en uitkleden. Je kunt de ene dag meer klachten ervaren dan de andere dag. Het kan moeilijk zijn om met deze wisselende klachten om te gaan en het maakt het vaak lastig om lichamelijk actief te blijven.

Vaak wordt er gezegd dat er weinig valt te doen aan reuma. Dat is niet waar. Voeding en beweging vormen samen een cruciale rol in de mate waarop je klachten ervaart.

De kracht van goede voeding op reuma klachten!
Wist je dat voeding een belangrijke rol kan spelen bij reuma? Het voedsel dat je eet kan een positieve maar ook een negatieve invloed hebben op je lichaam. Wellicht een dooddoener, maar als je last heeft van reuma is het extra belangrijk om voldoende groenten en fruit te eten. Streef naar 400 tot 600 gram groenten per dag en 2 stuks fruit. Groentesappen zijn ook een goede manier om genoeg groenten binnen te krijgen!

Eet genoeg (gezonde) vetten
Niet alle vetten zijn even gezond. Je gaat er al daardoor snel vanuit dat vetten helemaal niet goed voor je zijn, dat is echter niet correct! Veel bewerkte producten zoals koekjes, crackers en gebak bevatten transvetten. Deze kun je inderdaad beter vermijden. Omega 3-vetzuren zijn echter wel goed. Deze zitten onder andere in vette vis als zalm, haring, sardines en makreel. Eet daarom het liefst een paar keer per week vette vis. Gebruik om te bakken en braden roomboter en kokosolie. Ook ongebrande noten, avocado’s en olijfolie bevatten goede vetten.

Gember en anti-oxidanten
Ook gemberwortel heeft goede eigenschappen. Drink bijvoorbeeld dagelijks een kopje gemberthee. Dit maakt je door verse geschilde gemberwortel in water te laten koken en het dan te zeven. Verder zijn alle felgekleurde groenten en fruit aan te raden vanwege het hoge gehalte aan anti-oxidanten, denk aan: bosbessen, frambozen, kersen, pompoen, tomatenpuree, broccoli, spinazie enzovoort. Ook groene thee en heel pure chocola bevatten antioxidanten.

Blijf in beweging
In onze praktijk behandelen wij veel reuma klachten. Wij richten ons op het opheffen of verminderen van de beperkingen in je dagelijkse activiteiten. Hierbij richten wij ons in het bijzonder op het soepel maken en houden van de gewrichten, het vergroten van de spierkracht en het verbeteren van je uithoudingsvermogen. De behandeling heeft als doel je te leren zo zelfstandig en verantwoord mogelijk te bewegen. Dit gebeurt bijna altijd in combinatie met oefentherapie. Omdat het belangrijk is regelmatig te oefenen, krijgt je instructies over hoe en hoe vaak je oefeningen kent doen. Ook geven wij je advies over gezond en verantwoord bewegen, sporten en andere vormen van lichamelijke activiteit en dit in combinatie met de juiste voeding!