Hoeveel beweging heb je nodig om gezond te blijven?

Bewegen is gezond dat weten we allemaal, maar hoeveel beweging heb je nu echt nodig? RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) stellen beweegrichtlijnen vast en meten vervolgens hoeveel Nederlanders voldoen aan deze beweegrichtlijnen. De meest recente data over bewegen en zitten vind je op www.volksgezondheidenzorg.info

De beweegrichtlijnen gaan over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid.

Volgens de beweegrichtlijnen heb je:

  • wekelijks 2,5 uur (150 minuten) matig intensieve beweging nodig,
  • verspreid over meerdere dagen.
  • Voor kinderen, en jongeren tot 18 jaar is dat dagelijks minstens 60 minuten.

Naast die 2,5 uur per week matig intensieve beweging, raden de richtlijnen volwassenen ook aan om twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Voor jongeren onder de 18 jaar geldt: 3 keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Dat kan krachttraining zijn, maar ook traplopen, hardlopen en (trampoline)springen dragen hieraan bij.

Veel mensen denken bij beweging direct aan intensief sporten op de sportschool of duursporten als hardlopen of wielrennen. Echter 2,5 uur matig intensieve beweging per week is veel makkelijker in te passen dan je vaak denkt.

Voorbeelden van matig intensief bewegen:

  • wandelen
  • recreatief fietsen
  • huishoudelijke klusjes
  • tuinieren
  • rustig zwemmen
  • trap oplopen
  • boodschappen doen

Wat doet matig intensieve beweging?

Matig intensieve beweging heeft onder andere een positief effect op je hart en longen. Je verbrandt er ook de nodige calorieën mee. Wanneer je een lichte activiteit langer dan een kwartier achter elkaar doet, gaat je lichaam lichaamsvet verbranden.

Wanneer je dus wandelt, fietst of huishoudelijk werk doet (wie doet dit niet) en je bent langer dan 10 minuten bezig, dan spreekt je lichaam je vetreserves aan. Hoe mooi is dat? Je huis wordt schoon, de boodschappen worden gedaan, je loopt meerdere malen per dag de trap op, laat de hond uit en hiermee leef je gezonder en word je ook nog (een beetje) slanker! Hiervoor hoef je niet naar de sportschool en je hoeft ook geen hardloopschoenen aan te schaffen.

Als je met regelmaat matig intensief beweegt, neemt bijvoorbeeld het ongezonde vet in je buik, rond de lever en de darmen, af. Een bijkomend voordeel van matig intensieve beweging is dat gewrichten er niet of nauwelijks van slijten, hiermee voorkom je dus ook aandoeningen als artrose.

Waarom adviseren wij om de beweegrichtlijnen serieus te nemen?

Matig intensieve beweging beperkt de gevaren van overgewicht en daarmee chronische aandoeningen. Door regelmatig te wandelen of te fietsen verbrand je calorieën en daardoor zou je afvallen. Matig intensieve beweging verlaagt ook de kans op diabetes, hoge bloeddruk en verbetert het cholesterolprofiel.

Ook helpt matig intensieve beweging tegen stress.

Wat als je het niet doet?

Ons lichaam is gemaakt voor beweging. Wanneer je gedurende een lange periode weinig beweegt, dan heeft dat fysieke gevolgen. Je algehele lichamelijke conditie is dan niet goed meer; je voelt je minder fit, je hebt zichtbaar wat overtollig lichaamsvet en je kan last hebben van de gevaren die overgewicht met zich meebrengt.

Bronnen:

www.volksgezondheidenzorg.info
www.nlbewustgezond.nl/