Lopersknie: een vervelende sportblessure

Heb je tijdens het sporten brandende, stekende pijn aan de buitenzijde van je knie? Dit kan
wijzen op een lopersknie. Deze blessure komt vooral voor bij hardlopers en wielrenners omdat ze (te) veel trainen.

Hoe herken je een lopersknie?
Tijdens het sporten zet de pijn langzaam op. Omdat de pijn steeds heviger wordt, is het
onmogelijk om verder te sporten. Vooral het strekken en buigen van de knie is pijnlijk en
hierdoor zie je soms een lichte zwelling aan de buitenzijde van de knie.

Oorzaak lopersknie
Een lopersknie is het gevolg van een herhaaldelijke wrijving tussen de pees in je been en je
dijbeenbot. Bij het wielrennen en hardlopen neemt deze spanning toe en loop je een
verhoogd risico. Dat is ook het geval als je O-benen hebt, slecht schoeisel draagt, je training
te snel opbouwt of onvoldoende kracht in je heup- en bilspieren hebt.

Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van een lopersknie?
Risicofactoren zijn: verkeerde trainingsopbouw; verkeerde looptechniek en lopen op
onregelmatig terrein. Er zijn ook aanwijzingen dat een verminderde kracht of disbalans van
kracht van de been- en heupspieren kunnen bijdragen aan de klachten. Als je merkt dat je je
knie kunt overstrekken, is het risico op een lopersknie groter.

Wat moet je doen bij een lopersknie?
Pas je training aan als de pijn tijdens of na het sporten toeneemt: train minder lang en
intensief. Helpt dat niet? Vraag ons dan advies. Wij kunnen je begeleiden bij gerichte
krachttraining en stretchen van de been- en heupspieren. Het kan noodzakelijk zijn om de
sport die de pijn veroorzaakt het beste één tot twee maanden vermijden. Dit hoeft niet altijd,
maar het is wel belangrijk dat je in beweging blijft. Een lichtere sport zoals zwemmen,
wandelen of rustig fietsen is hierbij ideaal.

Fysiotherapie bij een lopersknie
Om te kijken hoe je lopersknie is ontstaan, zullen wij eerst bepalen welke factoren hierbij een rol hebben gespeeld. Eerst worden die factoren aangepakt en vervolgens kan de therapie kan bestaan uit stretchoefeningen, gerichte krachttraining en loopscholing. Wij geven advies over hoe je jouw looptraining aanpast zolang je de klachten hebt. Als het beter wordt, kan je, in overleg, je training weer rustig opbouwen.